Коли людей спіткає якесь лихо, то вони звертаються до Бога за правдою і поміччю, а українці іще й до ШЕВЧЕНКА, бо, за висловом П.КУЛІША, це "національний пророк", сутність творчості якого чи не найточніше визначив І.ФРАНКО: «Він був сином мужика - І став володарем у царстві духа. Він був кріпаком - і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком - і вказав на нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив біль¬ше, ніж десять переможних армій". Як на мене, то у час денаціоналізації, коли було слабким національне самоусвідомлення, лише народна пісня та ШЕВЧЕНКІВ "Кобзар" утримали нас як націю. Ми вистояли як українці. Не тільки українці, а і європейці (особливо слов’яни) прониклися духом вольності, бо ж тільки воля може породити вільну людину, неволя ж завжди породжує раба. Славні українські державні діячі минулого мали на увазі цю народну аксіому. Так, приміром, побратим ХМЕЛЬНИЦЬКОГО полковник Іван БОГУН у переддень Переяславської рада говорив гетьманові: "Богдане, наша жона - воля, поґвалтована московитами, вона вродить раба" і "зламав до коліна свою лицарську шаблюку". /"Літ. Укр." І999р/ Ідея волі пронизує всю його творчість. Це по суті звернення до народу боротися і оберігати найсвятіше у житті людини - свободу та її духовність. Показовою у цьому відношенні є його поезія "Я не нездужаю, нівроку" ...Добра не жди, Не жди сподіваної волі- Вона заснула: цар Микола ЇЇ приспав. А щоб збудить Хиренну волю, треба миром, Громадою обух сталить; Та добре вигострить сокиру- Та й заходиться ВЖЕ будить. А то проспить собі небога До суду Божого страшного! А панство буде колихать, Храми, палати муровать, Любить царя свого п’яного, Та візантійство прославлять, Та й більше, бачиться, нічого.
Таке розуміння ШЕВЧЕНКОМ ВОЛІ сприймалося і подобалося народові й надихало його на відстоювання своїх прав, на боротьбу з поміщиками, колонізаторами, загарбниками. За це його жорстоко переслідувала влада, обмежувала і цензурувала творчість поета. Російська імператриця Катерина ІІ у 1775 р. зруйнувала Запорізьку Січ і віддала її німецьким бауерам-колонізаторам. Істинну народність поета підкреслює і те, що він засуджує і власний народ за мовчазне підкорення колонізаторам, а особливо - за те, що не чинить їм належного збройного опору. Може чванитесь, що братство Віру заступило? Що Синопом, Трапезонтом Галушки варило? Правда! …ІІравда, наїдались, А вам тепер вадить. І на СІЧІ мудрий німець Картопельку садить. А ви її купуєте, Їсте на здоров’я Та славите Запорожжя. А чиєю кров’ю Ота земля напоєна, Що картопля родить? Вам байдуже. Аби добра Була для городу! А чванитесь, що ми Польщу завалили!.. Правда ваша: Польща впала, Та й нас роздавила! Так от як кров свою лили Батьки за Москву і Варшаву, І вам, синам, передали Свої кайдани, свою славу! /"І мертвим І живим.»."/ Мотив ненависті до ворогів Вітчизни зливається у ШЕВЧЕНКА з полум’яним патріотизмом, беззавітною сміливістю і хоробрістю українського народу, що імпонує нам і тепер. Люди, стомлені працею і безробіттям, надіями і розчаруваннями, відчайдушними сплесками активності і байдужістю зневіри, бо Кругом неправда і неволя, Народ замучений мовчить, Розбойники, людоїди Правду побороли, Осміяли твою славу І силу і волю
Єдиний шлях до свободи - свідома самовіддана боротьба. Час розплати настав: ...Благослови На месть і на муки, Благослови мої, Боже, Нетвердії руки! /"Єретик"/ Громовозвукою луною прокотилися по Україні та і по всій Європі ШЕВЧЕНКОВІ слова, прочитані напередодні загибелі за нашу українську свободу на Євромайдані вірменського хлопця Сергія НІГОЯНА: І вам слава, сині гори, Кригою окуті. I вам, лицарі великі, Богом не забуті. Борітеся - поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая! /"Кавказ"/ Нас закликають до слов’янської єдності. Це добре - єднаймось! А ось у передмісті Одеси вздовж залізничної колії, де щодня проїздять десятки пасажирських потягів, на бетонному паркані аршинними буквами було написано: "Славяне, думайте о будущем, нет такой нации украинцы". Читаємо. Думаємо. З цього приводу чеський будитель Карел ГАВЛІШЕК-БОРОВСЬКИЙ писав: «Я насамперед чех, а потім слов’янин». От і ми: «я спершу українець, а потім слов’янин". На стінах будинків та парканах Сімферополя, Севастополя та інших міст Криму час від часу можна було прочитати такі написи: "Самий хороший хохол - мертвий", "Хохлы! Бон из Крыма! Это исконно русская земля". Так і хочеться до цього блюзнірського витвору додати: загарбана й залита кров’ю корінного татарського населення. А влада ніби й не помічає діянь таких калєсніченків та ківалових або і всієї ВР Криму із її зверненням до Росії "по допомогу'". А чого вартий плакат "Где мы, там и Россия"!? Воістину Доборолась Україна До самого краю. Гірше ляха свої діти її розпинають. /"І мертвим, і живим..."/
Виходець із родини кріпака, він закликав свій народ "кайдани порвати" боронити волю, як і предки наші боронили її, усвідомити себе українцями, господарями своєї землі, своєї долі, своєї держави. І народ прозріває. Поет своїм генієм осягнув усе складне і суперечливе українське життя, всю історію України й навчав співвітчизників:
Свою Україну любіть. Любіть її ...Во время люте, В останню тяжкую минуту За нею Господа моліть. / « У казематі» ХІІ/ Славій КАРПЕНКО, м. Кривий Ріг
|