Сто років Степанові БАНДЕРІ, яке
"у всіх на устах" і відзначається на державному рівні, - реальність
і, водночас, диво, оскільки ще не так давно це прізвище й вимовляти було лячно.Десь
року до 1990-го єдиним джерелом інформації про факти біографії провідника
ОУН(р) були... погромні статті в газетах - "Радянській Україні",
"Правде Украины" та книжки про українських буржуазних націоналістів
"Клима ДМИТРУКА"-ГАЛЬСЬКОГО, Петра КОНОНЕНКА, РИМАРЕНКА та їм
подібних. Між лайкою і брехнею цікаві до історії навчалися виловлювати якісь
факти. За всіх не скажу - але для мене вже тоді було очевидно: якщо тисячі
людей називають себе бандерівцями - ця людина заслуговує не тільки прокльонів.
У
1989-1991 рр., попри буяння перебудовної свободи, статей про БАНДЕРУ і УПА було
не так і багато. Революційними були публікації Юрка ПОКАЛЬЧУКА в популярному
тоді тернопільському тижневику "Заповіт" під назвою "БАНДЕРА,
Лебідь та інші". Запам'яталася перша, очевидно, чесна стаття в московській
пресі - у газеті "Мегаполис-Экспресс" під дещо викличною назвою
"Степан-барабан" (виявилося, таким було його дитяче прізвисько).
Першими,
хто писав про БАНДЕРУ як національного героя, були автори видань СНУМу - Спілки
Незалежної Української Молоді. Мусимо бути вдячними Дмитру КОРЧИНСЬКОМУ, Олегу
ВІТОВИЧУ, Віктору РОГУ, Андріям - ШКІЛЮ, КАРПІНСЬКОМУ та ПАРУБІЮ, Тарасу
ЧОРНОВОЛУ - бо саме в "Замковій горі", "Молодій Україні",
"Націоналістичній Україні", "Молодому націоналісті",
"Спадщині" виходили перші публікації, які давали матеріал для
дискусій і роздумів.
Тоді
бандерівцями називали тих, на кого робив ставку мюнхенський провід ОУН(б) - тих
самих снумівців, коло Зеновія КРАСІВСЬКОГО (після його смерті було оголошено,
що він був крайовим провідником бандерівської ОУН, але доказів цього, на жаль,
і досі нема), Івана КАНДИБУ, Юрія МИКОЛЬСЬКОГО та ще кількох екстравагантних
"дідів".
Кумири
рухівсько-угаесівського середовища ЧОРНОВІЛ, ЛУК'ЯНЕНКО і брати ГОРИНІ
підкреслено дистанціювалися від інтегральних націоналістів і активно
співпрацювали з більш сучасними й демократичними мельниківцями і двійкарями -
конкуруючими відламами ОУН.
Водночас,
"бандерами", особливо на Східній Україні, називали всіх, хто не
боявся почепити ще заборонений синьо-жовтий прапорець, включитись у громадську
роботу, вийти з комсомолу, бути самим собою. Пригадую, весна 91-го - тримаю
синьо-жовтий прапор на вокзалі у Дніпродзержинську, орієнтир для товаришів з
різних областей - повз проходять люди і навіть якось дуже співчутливо до нас
промовляють одне одному - "відіш, "бандери" прієхалі...".
Я
не є і ніколи не був націоналістом, як казали в діаспорі "з-під стягу
БАНДЕРИ". Маю погляди назагал ліберальні, але стою на тому, що визвольний
націоналізм ОУН, збройна боротьба УПА, героїзм простих селянських синів -
"святых стариков, бандеровских сынов", як пізніше писав Міхаіл
ХЕЙФЕЦЬ - це те, без чого, переконаний, не було б ніякої незалежної держави у
1991-му.
БАНДЕРА
є символом доконаності обраного шляху до незалежності, боротьби без
сентиментів, "воля або смерть" тощо. Не може бути ідеї самостійної
України без БАНДЕРИ. Як казав один із моїх учителів, вояк УПА з 26-річним
табірним стажем Петро Степанович САРАНЧУК - "ми жили за девізом - не
вибирай, що краще, бо помилишся"...
Під
час роботи над фільмом про Степана БАНДЕРУ для проекту "Великі
Українці", в Мюнхені познайомився з Романом ШУПЕРОМ, сином Григорія
ВАСЬКОВИЧА, редактора газети "Шлях перемоги", одного з найближчих
співпрацівників провідника ОУН.
Серед
іншого, він передав для використання в роботі альбом Степана ЛЕНКАВСЬКОГО -
друга і соратника БАНДЕРИ, який очолював ОУН після вбивства лідера Організації
українських націоналістів. Не всі фото підписані. Десятки відомих і, на жаль,
невідомих облич. І серед них - сьогоднішній ювіляр.
Вахтанг КІПІАНІ,«Українська правда», 1 січня 2009 року На світлинах: Степан Бендера серед своїх.
|