PP

     П`ятниця, 26.04.2024, 14:12


вихід | Гість | "Гості" Гість | RSS 

 


Головна » Статті » СТАТТІ З ІНШИХ ДЖЕРЕЛ » Cтатті з іншіх джерел

Євген СВЕРСТЮК: Убивці БАНДЕРИ не можуть пробачити своїй жертві власного вчинку
Євген СВЕРСТЮК – український дисидент, моральний авторитет, людина, яка ніколи не служила політикам і не вихваляла владу. Він нічим не зобов’язаний жодному українському президентові чи прем’єру. Мабуть, тому йому ніщо не заважає бути відвертим у своїх оцінках. «Інтелігент» у одному з британських словників перекладеться як «персона, що завжди викриває владу». Якщо йти за цим визначенням, серед українського патріотичного письменництва Євген СВЕРСТЮК - чи не єдиний заслуговує на таке звання. Решта – померли чи обзавелися депутатськими мандатами. Євген СВЕРСТЮК відповів на запитання УНІАН.
- ПАНЕ Євгене, чому, на Вашу думку, нинішні політикани так вчепилися до звання Героя України БАНДЕРІ?
- Якщо говорити по-чесному, то нікому не має бути до цього діла – незалежно від того, подобається комусь Герой БАНДЕРА чи ні. Я не бачу тих людей, котрі мають право про це говорити. Гадаю, це ім’я зачіпає певні стереотипи, пов’язані з позицією бандерівської послідовності й твердості, часом і жорстокості. Якщо говорити в рамках здорового глузду, то БАНДЕРА є українським націоналістом, якого переслідували все його життя, і практично він ніколи не був у бойових операціях, діях. Він сидів у польській в’язниці, сидів у німецьких концтаборах. І це були дуже жорстокі концтабори… Потім його було вбито совєтським агентом. Зрозуміло, що Росія дуже нервово реагує на те, що ім’я БАНДЕРИ стало символом національного опору, антикомуністичного руху. Завжди той, хто вбив, дуже не любить свою жертву. Вбивця не може подарувати вбитому власного вчинку.
- Але ж поляки теж проти…
- Якщо говорити про право судити за колабораціонізм, то серед поляків, які хотіли вижити під час окупації, були мільйони колабораціоністів. Мільйони! Якщо говорити про такий політичний, злий колабораціонізм, то, безперечно, на першому місці стоять СТАЛІН і МОЛОТОВ. Бо саме від 1939-го до 1941 року цей колабораціонізм, ця політична співпраця була інтенсивною… Це була не просто співпраця, а співпраця з розв’язання Другої світової війни. Це є злочин перед людством. А як співпрацював БАНДЕРА? Він був просто в’язень, який вийшов на волю й намацував певні можливості, спільні точки, які б могли бути в нього з німецькою владою. Між поляками й українцями була етнічна війна. Я сам з Волині і пам’ятаю ці часи… Жорстокість була з обох сторін. Але вся справа в тому, що поляки співпрацювали з німцями. Усі засідки на Волині, які робило УПА на німців, – були засідки для німців з колаборантами разом. Німцям не вистачало своїх, вони працювали з поляками. Це були 1942 – 1943 роки.
- А чому нинішні українські націонал-демократи прогинаються перед будь-якою владою?
- У нас немає націоналістів типу бандерівців. Тобто людей послідовних і безкомпромісних. Людей, які вірять і які готові жертвувати життям. У нас є дуже багато людей, котрі граються в націоналізм, використовують націоналістичну риторику, але насправді жодною мірою своїм життям не підтверджують того. Тому, на мою думку, про них не можна говорити серйозно. З одного боку, ці люди кон’юнктурні. З другого – скандальні. Типу «Свободи».
- Чи можете дати своє визначення слову «націоналізм», бо в Україні його намагаються прирівняти фактично до фашизму?
- Справа в тому, що ми успадкували совєцьку фальсифікацію термінів. Ця фальсифікація стосувалася всього. Не лише націоналізму, а й гуманізму, адже совєти визнавали тільки войовничий гуманізм. Я б сказав, що в різних країнах «націоналізм» має різне забарвлення – залежно від історії країни й ситуації, у якій вона перебуває. Це забарвлення на Заході дуже часто негативне. Воно означає крайніх правих. Якщо говорити про «націоналізм» в Україні, то майже завжди він означав «патріотизм». В умовах України це був послідовний патріотизм.
- Здається, справжні дисиденти ніколи не могли вжитися з владою. Ті, хто сиділи, здебільшого пишуть книжки, а деякі, надівши маску націонал-демократів, – у політиці…
- Не думаю, що вони наділи маску. Це просто люди різного людського й інтелектуального потенціалу, різних характерів. Гадаю, деякі з них просто занадто довго затрималися на політичній арені. Після того тяжкого життя, як на мене, було б достатньо однієї каденції у Верховній Раді.
- З приходом сьогоднішньої влади багато людей заговорили про масштабну деукраїнізацію. Чи не здається Вам, якщо владі вдасться все зробити, що вона задумала, то потім буде важко зберегти ідентичність українців?
- Не вважаю, що почалася чи почнеться масштабна деукраїнізація. Гадаю, влада не має великого впливу на українське суспільство і не має майже ніякого авторитету. Тому навряд чи можна говорити про деукраїнізацію. Вони лише затопчуть багато того, що було посіяно. Але вони не можуть піднятися вище від свого минулого, яке було кримінальним. Невипадково люди вимикають радіо чи телевізор, коли передають засідання парламенту. Бо це ж клінічна картина. У нас у політику пішли люди, зіпсуті комуністичним режимом, жадібні до матеріальних благ, безпринципні. Це не є нормально.
- Багато сучасних письменників люблять у своїх творах використовувати матюки. Кажуть, що нецензурних слів не варто соромитися… Як вважаєте Ви?
- Гадаю, люди звикли до якоїсь охайності, ошатності. Це українська традиція, вікова. У мене був єдиний випадок, коли я міг примиритися з матом – коли прийшли совєти. В університеті в нас був такий відставний офіцер, який умів натхненно й поетично вживати різні слова, у тому числі й матюки. Таке буває дуже рідко. А в цілому – це огидно, неохайно і соромно. Я б згорів від сорому, якби моя мама почула від мене матюк. Якось мені розповідав один повстанець: вони йшли лісом і з’єдналися з іншою групою, яка видавала себе за своїх. Один з групи спіткнувся й вилаявся матом… Одразу стало ясно, хто він. Повстанці взагалі були шляхетні люди. Я їх дуже добре пам’ятаю, Навіть раніше дивувався, звідки вони цього набралися. Вони зверталися одне до одного в таких м’яких тонах… Повстанці були ідеалістами. Я був з ними в таборі. І деякі з них зберігали цей ідеалізм по 25 років. Уявляєте, як це важко, адже це ціле життя…
Розмовляла Оксана КЛИМОНЧУК
УНІАН, 14 квітня 2010 року
(У скороченому вигляді)
Категорія: Cтатті з іншіх джерел | Додав: pprosvita (30.04.2010)
Переглядів: 715 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: